PYSZNE NATURALNE PRODUKTY. SPRAWDŹ :)

Szukaj

Żurek - niedoceniane właściwości.

Jakub, 24 maj 2020
Żurek - niedoceniane właściwości.

Żurek to nieodłączny element wielkanocnego śniadania, jednak wiele osób zupę tę spożywa również w ciągu roku. Każda pani domu ma na niego własny sposób. Najczęściej jest przyrządzany na zakwasie, z dodatkiem kiełbasy i jajka.

Tradycyjny żurek ma wiele właściwości odżywczych, tymczasem jest niedoceniany. Żur należy do najstarszych potraw na Słowiańszczyźnie. Nazwa zupy wywodzi się od niemieckiego słowa Sauer, co oznacza kwaśny, ukiszony, zakwaszony.

W dzisiejszych czasach większość z nas zwraca uwagę na jakość produktów oraz wpływ na nasze zdrowie i sylwetkę. Mimo to warto odpowiedzieć sobie na pytanie- czy żurek w ogóle jest zdrowy? Czy możemy podawać go dzieciom?

Wszystko zależy od wykorzystanych do tego produktów. Wiadomo, że najmniej zdrową alternatywą jest zupa z proszku. Możemy jednak przeanalizować każdy ze składników z osobna:

# Zakwas- składa się na niego mąka żytnia, woda, czosnek oraz przyprawy- ich rodzaj i proporcje są zależne od przepisu danego regionu. Mąka żytnia jest zdecydowanie lepsza od pszennej, jest mniej przetworzona, a dodatkowo zawiera dużo witamin m.in. z grupy B oraz błonnika. Oprócz tego zawiera o wiele mniej glutenu. Dostępny w naszej ofercie zakwas jest tylko z naturalnych składników.

Korzyści zdrowotne jakie przynosi czosnek zna każdy z nas- nie trzeba tu wiele dodawać. Jest naturalnym antybiotykiem, świetnie działa na nasz cały organizm.

Podczas procesu kiszenia powstają bakterie kwasu mlekowego, które wpływają bardzo korzystnie na odporność oraz pracę układu pokarmowego.

# Warzywa- do żuru możemy dodać kilka ziemniaków, marchew, cebul, pietruszkę, grzyby czy pieczarki oraz świeżo tarty chrzan. Każde z tych warzyw jest zdrowe, dodatkowo gotowane w zupie zachowuje większość witamin i składników odżywczych. Aby nasza zupa była jeszcze zdrowsza, możemy np. dodać łyżkę ziaren czarnuszki czy odrobinę imbiru.

# Mięso- mięso może stanowić zdrowy dodatek do naszej zupy o ile kupujemy je świeże i wyprodukowane z dobrej jakości składników. Pamiętaj, aby dodana kiełbasa miała naturalny skład. Jest istotnym składnikiem, nie tylko ze względu na nadanie smaku zupie, ale przede wszystkim stanowi źródło białka, dzięki czemu żurek jest bardziej odżywczy.

# Jajko- od lat uważane za niezdrowe, teraz powinno stanowić podstawę codziennej, dobrze zbilansowanej diety. Posiada wszystkie witaminy oprócz witaminy C, jest źródłem białka, witaminy D oraz DOBREGO cholesterolu.

# Śmietana- nie każdy dodaj ją do żurku, a jeśli już tow niewielkich ilościach, dlatego nie stanowi żadnego zagrożenia dla naszego zdrowia i sylwetki :).

Właściwości zdrowotne żurku

Właściwości zdrowotne żurku wynikają przede wszystkim z jego składu. Jest nie tylko bogatym źródłem witamin z gruby B, lecz także wartościowych probiotyków. Żur może przywrócić kwasowo-zasadową równowagę w organizmie i pomóc w leczeniu nadkwasoty czy zgagi. Zdecydowana większość wartościowych składników odżywczych w nim zawartych wytwarzana jest przy procesie fermentacji kwasu mlekowego. Wiele zależy także od składników, z których przygotowujemy zakwas – najlepiej używać mąki żytniej razowej, ale alternatywą dla tego produktu może być także mąka ryżowa, gryczana, pszenna razowa, a nawet płatki owsiane.

Żurek – wartości odżywcze

Wartości odżywcze żuru często przewyższają inne zupy, są znane i cenione już od pokoleń – przez nasze prababcie, babcie czy mamy. 100 g żurku z ziemniakami i jajkiem dostarczy:

  • 47 kalorii, węglowodany – 6 g,
  • tłuszcze – 2 g,
  • białka – 3 g,
  • błonnik – brak.

Podsumowując- o ile źródłem waszego żurku nie jest zupa instant z proszku, a produkty, których użyliście do zrobienia zupy nie są naszprycowane tablicą Mendelejewa- taki posiłek o bardzo dobre źródło witamin o zrównoważonych mikro- i makroelementach.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj